De auteur

2008_07_26 - boekenbal (Veenendaal) xkl

Jasper J. Wielaert (geb. 1959) studeerde bouwkunde en beeldende kunst in Amsterdam. Hij verdiende zijn sporen in de conceptuele kunst, te beginnen met een confronterende steenlegging, zijn Butter, Cheese & Eggs Event op het Podio del Mondo per l’Arte in Middelburg, in mei 1984. In 1986 baarde hij opzien met zijn Performance of a Dead Chicken, het stilleven Nature Morte, dat een sculpture vivante bleek te zijn (zie foto). In april 1996 verscheen zijn monumentale kunstwerk Homo Cludens als kleurenfoto op de voorpagina van ‘De Volkskrant’, geconcipieerd in opdracht van de Rijksgebouwendienst en geïnstalleerd in de bezoekerszaal van de Penitentiaire Inrichting Almere-Binnen: acht marmeren celdeuren met achter de goudglanzende celdeurluikjes een serie detentietaferelen uit het alledaagse, vrije leven. Niet lang daarna plaatste Wielaert voor de Neue Gesellschaft für Bildende Kunst te Berlijn zijn Denkmal für Bakunin. Hij verkeerde vaak in de Duitse hoofdstad, waar één van zijn laatste kunstwerken, getiteld Das Kapital, werd opgenomen in een bekende privécollectie gespecialiseerd in kunst over het thema geld.

NATURE MORTE

Volstrekt bewust bouwde hij in die periode zijn loopbaan als beeldend kunstenaar af. Niettemin vindt het werk als auteur zijn oorsprong in de conceptuele kunst. Wielaert ontwikkelde zich vanaf 1996 tot schrijver, journalist en geschiedkundig onderzoeker. In het Duits schreef hij zijn ooggetuigenverslag Schwarzbrot Gold, een 18-delige informatieve kroniek vol belevenissen in het bruisende Berlijn, zijn Wunderungen vor dem Jahrtausendende. In ‘De Opkamer’, het eerste Nederlandstalige literaire tijdschrift voor Internet, verschenen in het Nederlands gedeelten hiervan. Meer recentelijk publiceerde hij in ‘De Groene Amsterdammer’ en in ‘Vrij Nederland’.

Het omvangrijke onderzoek naar de bewogen levens van J.G. Schoup, die tot in USA sporen naliet, strekte zich van 2005 tot 2014 uit.

Voor meer informatie: jeangustaveschoup@gmail.com

Plaats een reactie